In English
Hoppa till sidans innehåll

Nya projekt för fler orienterare

2014-12-30 09:30
Jag var bara nio år, och om jag skulle säga att jag mindes det som i går så skulle jag ljuga. Men jag minns det tydligt. Året var 1985. Platsen österrikiska Seefeld.
  • Uppdaterad: 2014-12-30 14:50

Under en av dagarna när det inte tävlades plockade Gunde Svan (min barndoms stora idol, som nu också blivit en av mina barns idoler men det mer på grund av tigrarna på Fort Boyard, än hans sätt att forcera fram på längdskidor) fram en två meter lång käpp i bambu. I stället för att staka sig fram på traditionellt vis använde sig Skamheds stolthet sin enda stav på Gustav Vasa-manér.

Det fanns väl egentligen aldrig någon tanke att han skulle använda staven på samma sätt i samband med tävling. Men han satte igång en rad tankar hos konkurrenterna. Och, vilket är ännu viktigare, han vågade tänka utanför de traditionella banorna.

Han följde inte bara utvecklingen utan såg till att leda den.

För det är alldeles tydligt; om du enbart gör samma saker som du alltid gjort så når du bara samma nivå som du tidigare gjort. Varken mer eller mindre.

 

Parallellen kan tyckas långsökt, men i detta nummer av Skogssport har vi i det sidblock som vi kallar för ”Tema: Bredd” presenterat exempel på tre klubbar och en arrangör som vågat tänka utanför boxen.

Att vågat testa nya saker för att nå och locka nya målgrupper.

Det handlar om en orienteringslekplats, ett integrationsprojekt, ett precisionsorienteringsspår och ett nytt sätt att erbjuda orientering. Projekten har totalt gett två miljoner kronor från Allmänna arvsfonden, och det mycket tack vare den innovationsbenägenhet som satsningarna visat prov på.

Dessa projekt passar tydligt in på målet att orienteringen ska ”växa genom att attrahera fler”.

Om de sedan i realiteten innebär att så blir fallet går givetvis inte att säga redan nu. Men de har i alla fall vågat spänna bågen och testa.

 

Pengar, eller snarare bristen på detsamma, är ofta den begränsande faktorn när det gäller att förverkliga tankar och idéer. Internationella Orienteringsförbundet kan utan någon som helst tvekan sorteras in i kategorin organisationer med små ekonomiska muskler.

Men det känns som att det nu äntligen är på rätt väg. Nyligen gjorde IOF klart med en huvudsponsor (hur mycket pengar det handlar om är åtminstone officiellt höljt i dunkel) och nu kommer nyanställde Tom Hollowell att få både en ny titel och ett mer drivande uppdrag än vad föregångaren Barbro Rönnberg haft.

”Det går inte att få ut mer resurser ur medlemsförbunden, mitt jobb kommer att handla mycket om att jobba för att skapa resurser genom externa finanser. Genom att stärka intäkterna på marknadsföring och sponsring”, säger Hollowell i intervjun på annan plats i tidningen.

Och det är givetvis en helt riktig satsning. För genom att öka attraktiviteten hos sponsorer och samarbetspartners kommer även möjligheten att få till starka tv-produktioner från våra största och viktigaste tävlingar.

För där spelar orienteringssporten fortfarande åtminstone ekonomiskt i de lägre divisionerna.

En parallell är att när EM i orientering avgjordes på Lugnet 2012 fick Svenska Orienteringsförbundet betala omkring en miljon kronor för tv-produktionen.

När skid-VM nästa år avgörs på samma arena får VM-organisationen ett bidrag på 65 miljoner kronor från Internationella Skidförbundet via EBU (European Broadcasting Union, sammanslutning av nationella TV- och radiobolag) för sändningsrättigheterna.

Det givetvis inte att jämföra evenemangens storlek i övrigt. Men det ger en fingervisning om att det finns en hel del att arbeta med när det gäller de här frågorna.

 

Men för att bli mer attraktiva när det gäller tv så är en nyckel att få till tävlingar som passar i tv-formatet. Och där skulle jag gärna se att det fanns ett moment av man mot man eller kvinna mot kvinna även individuellt på mästerskapen.

Så när nu IOF ser över mästerskapsformatet är mitt förslag att genomföra delade VM med sprint-VM vartannat år och skogs-VM vartannat. I skogsvarianten skulle medeldistansens resultat ligga till grund för en jaktstart.

Konceptet ”först i mål vinner” är lika enkelt som genialt. Och det skapar också en nerv både för aktiva och för publik.

Skribent: Mårten Lång
Epost: This is a mailto link
Till svenskorientering.se

Postadress:
Svenska Orienteringsförbundet
Heliosgatan 3
120 30 Stockholm

Kontakt:
Tel: 010-4765360
E-post: This is a mailto link