In English
Hoppa till sidans innehåll

Gör det enklare att föra vidare erfarenheten

2015-03-31 11:38
83 sekunder. Så lång, eller snarare kort, tid tog det innan samtliga platser till Vasaloppet 2016 var uppbokade.
  • Uppdaterad: 2015-03-31 11:39

Nu var visserligen en tredjedel av de 15 800 Vasaloppsplatserna sålda, till åkare som åkt något av niomilaloppen tre gånger de sex senaste åren, redan innan förra helgens startplatssläpp. Men 10 000 platser på drygt en minut är, som det brukar heta i fotbollstipssammanhang, respekt.
Och ytterligare en minut och en sekund senare hade samtliga platser till Stafettvasan hittat sina motionstörstande ägare.
Intresset för Vasaloppet är hysteriskt, och det är klart att tävlingen både ska vara och bör vara en förebild för andra idrottsarrangemang i landet.
Den historik som finns runt tävlingens nio milaarena med Gustav Vasas skidflykt undan jagande danskar på 1500-talet är givetvis i princip omöjlig att toppa. Om nu den skidtrippen verkligen ägt rum.

”Om Gustav Vasa inte åkt skidor mellan Sälen och Mora har vi lyckats med ett otroligt marknadsföringstrick”, som dåvarande Vasaloppsgeneralen Rolf Hammar sa när jag intervjuade honom i ärendet 2007.

Men det handlar också om de klassiska kontrollerna ibland annat Mångsbodarna, Risberg, Evertsberg och Oxberg. Dessa platser bygger mystiken runt loppet.
Sen handlar det förstås om utmaningen att ta sig de tre, fyra och en halv eller nio milen till Mora.

Men det som Vasaloppet och andra stora lopp har klar fördel av jämfört med orienteringen är att de kan investera och utveckla sin arena från år till år.
Vasaloppets satsning på Cykelvasan har varit mycket värdefull de senaste minst sagt besvärliga vintrarna (eller snarare bristen på desamma). De har lagt pengar på att förbättra underlaget för att det ska gå att cykla på, men det har också gjort att det krävs mindre snö för att kunna dra skidspåren till vintervarianten.
Orienteringens både styrka och svaghet är att det ska byggas upp nya arenor på nya platser från år till år. Det är en styrka då orienterarna vill söka nya utmaningar i ny terräng. Det handlar om den där ”självvalda vägen i den okända marken” ni vet.
Men den okända marken kostar.
O-Ringen i Skåne blev ett exempel på detta. Att kostnaderna för de fyra arenorna och O-Ringenstaden drog iväg är huvudförklaringen till att de hårt arbetande funktionärsföreningarna inte fick den ersättning som de både hade trott och hoppats på för sitt arbete under sommarens O-Ringen.

O-Ringen, som vid sommarens tävlingar i Borås arrangeras för 51:a gången, är en unik kombination av tävlingsarrangemang, klubbresa och familjesemester.
Det som styr antalet deltagare i O-Ringen handlar i mångt och mycket om hur attraktiv den destination (som det nu ska heta i turistsammanhang) där tävlingen arrangeras är, både orienteringsmässigt kanske ännu mer ur ett upplevelseperspektiv.

Därför tror jag att det börjar bli dags att hitta fem-sex alternativ runt om i landet som både kan vara ett hett semesteralternativ och dessutom bjuder på utmanande orientering. Och att sedan ha denna kvintett eller sextett som återkommande O-Ringenarrangörer.

På det sättet kan det som satsas till ett O-Ringen både på mark- och anläggningssidan enklare föras vidare från år till år. Och det gäller även satsningar på den personella sidan.
Sen så ska givetvis även ”nya” arrangörer ha möjlighet att arrangera O-Ringen, men jag tror att tävlingen på sikt behöver bygga på mer kontinuerliga arrangörer; det inte minst av ekonomiska skäl.

Som du kanske redan märkt är detta ett speciellt nummer av Skogssport.
Vi har gjort en del förändringar i tidningen. Vi har ny logga, nya rubriker och nya vinjetter. Omgörningen har främst handlat om att ge Skogssport ett modernare utseende, men vi har också haft som ambition att hålla ihop och särskilja de olika delarna i tidningen på ett bättre sätt.
Innehållsmässigt har vi inte gjort några stora ändringar. Där jobbar vi vidare med att försöka ge våra läsare en bild av orienteringssporten och dess fyra grenar både nationellt och internationell.
Hör gärna av dej med synpunkter om vad du tycker om tidningens nya utseende.
Men även vad du tycker om det vi skriver och rapporterar om; och kanske ännu hellre vad du vill läsa om i Skogssport.

Skribent: Mårten Lång
Till svenskorientering.se

Postadress:
Svenska Orienteringsförbundet
Heliosgatan 3
120 30 Stockholm

Kontakt:
Tel: 010-4765360
E-post: This is a mailto link